سوالات متداول
سوالات رایج
آیا روی هر خط تلفن ثابتی میتوان اینترنت ADSL گرفت؟
خیر! حتی اگر شهر و مرکز مخابراتی شما تحت پوشش اینترنت یک شرکت باشد، باز هم بنا به دلایلی مانند PCM بودن خط تلفنتان ممکن است نتوانید برای خطتان اینترنت بگیرید. خط تلفن PCM حتی از خود شرکت مخابرات هم نمیتواند اینترنت بگیرد.
خط PCM چیست؟
خط تلفن PCM که مخفف Pulse Code Modulation است، در واقع شیوهای است که در آن بعضی از مراکز مخابراتی در مناطقی از شهرها که با محدودیت کابلی مواجه میشوند، ظرفیت یک کابل تلفن مسی را بین ۸ تا ۱۶ خط تلفن با شمارههای مختلف تقسیم میکنند. با این کار با وجود اینکه مشکلی از لحاظ مکالمه تلفنی به وجود نمیآید، اما متاسفانه هیچکدام از این ۸ تا ۱۶ کاربر خط تلفن نمیتوانند برای خط تلفن خود اینترنت ADSL بگیرند. بر روی این خطوط تنها میتوان از اینترنت Dial-up استفاده کرد که حداکثر سرعت آن هم به دلیل تقسیم شدن ظرفیت خط بین چند مشترک، ۳۳ کیلوبیت بر ثانیه و یا به عبارتی هیچ! است؛ بنابراین اگر قصد اجاره و یا خرید خانه دارید و اینترنت ADSL جزو ضروریات زندگی شماست، قبل از هرگونه اقدامی از PCM نبودن خط تلفن خانه جدید مطمئن شوید.
آیا راهی برای شناسایی خطوط PCM وجود دارد؟
از لحاظ ظاهر کابل تلفن، فرمت شماره تلفن و یا قبض تلفن خیر؛ اما طی تماس با مرکز مخابراتی خود میتوانید در عرض چند ثانیه از PCM بودن یا نبودن خط خود باخبر شوید. یک راه دیگر این است که کابل تلفن خود را در داخل کوچه تعقیب کنید و ببینید که آیا از جعبههای باریک فلزی معمولی بیرون آمده یا از جعبههای PCM. تفاوت این جعبهها را میتوانید در شکل زیر ببینید:

آیا میتوان خط PCM را به معمولی تبدیل کرد؟
بله؛ اما به شرطی که در خیابان یا کوچه شما ظرفیت خالی کابل مسی وجود داشته باشد. برای این کار باید به مرکز مخابراتی خود مراجعه کنید و درخواست تبدیل خط PCM به خط معمولی بدهید. این تبدیل ممکن است ماهها طول بکشد و یا حتی هرگز انجام نشود! البته یک راه سادهتر هم وجود دارد و آن این است که کابل شما را با کابل مسی یکی از همسایهها که نیازی به گرفتن اینترنت ADSL ندارد، عوض کنند. در این روش، شماره تلفن تغییری نمیکند؛ فقط کابلهای تلفن تغییر میکنند.
آیا به غیر از خطوط PCM خطوط دیگری هستند که نتوان روی آنها اینترنت ADSL گرفت؟
متاسفانه بله. خطوط دیگری مانند GSM-WLL و فیبر نوری وجود دارند که گاهی از هیچکدام از شرکتهای خصوصی نمیتوانند اینترنت بگیرند و فقط از خود شرکت مخابرات میتوانند اینترنت ADSL بگیرند.
آیا نمایندگی شهرم میداند که من از چه سایتهایی بازدید میکنم؟
خیر.
آیا در صورت تعویض مودم، نمایندگی متوجه میشود؟
بله. در پنل نماینده قسمتی وجود دارد که آدرس Mac مودم کاربر در آن ذخیره میشود تا در صورت وصل شدن غیرقانونی مودم دیگری توسط مثلاً یکی از همسایهها نماینده متوجه این موضوع بشود و آن را به اطلاع کاربر اصلی برساند. آدرس مک رشتهای از اعداد و حروف به صورت c4e7.73d1.820d است که برای هر دستگاه مودم منحصر به فرد است.
آیا نماینده میتواند ببیند که فاصله خانه من تا مرکز مخابراتیام چند متر است؟
بله! در پنل پشتیبانی بعضی از شرکتها قسمتی برای این کار وجود دارد؛ اما کمی خطا دارد.
آیا محتوای تماسهای من با بخش پشتیبانی شرکت در پنل نمایندگی ذخیره میشود؟
بله. محتوای همه تماسها برای اطلاع از پیگیریها و جلوگیری از ارائه راهحلهای تکراری، به صورت متنی در پنل ذخیره میشود.
آیا نمایندگی میداند که در حال حاضر مودم من روشن است یا نه؟
بله. روشن بودن چراغ ADSL و حتی چراغ اینترنت مودم در پنل نمایندگی نشان داده میشود.
آیا فاصله خانه من تا مرکز مخابراتی تاثیری روی کیفیت اینترنت من دارد؟
بله تاثیر مستقیم دارد. طبق استاندارد، فاصله کابلی مرکز مخابراتی تا خانه شما نباید بیشتر از ۶ کیلومتر (در بعضی از شرکتها، ۸ کیلومتر) باشد. در صورت بیشتر بودن این فاصله، اینترنت شما نویز پیدا میکند و از کیفیت آن به شدت کم میشود و گاهی حتی کاملاً قطع میشود. به همین خاطر است که در شهرهای بزرگ، چندین مرکز مخابراتی در نقاط مختلف شهر وجود دارد که فاصله کابلی آنها از یکدیگر کمتر از ۶ کیلومتر است.
طی صحبت با کارشناسان پشتیبانی مدام صحبت از SNR میشود. این SNR چیست؟
عبارت SNR مخفف Signal to noise ratio به معنی نسبت قدرت سیگنال مفید به نویز روی خط است که با واحد دسیبل بیان میشود. بدیهی است که هر چقدر مقدار آن بیشتر باشد، کیفیت ارتباط اینترنتی شما بیشتر است. اگر مقدار SNR کمتر از ۶-۷ دسیبل باشد، قطعی مکرر خواهید داشت. اگر بین ۷ تا ۱۰ باشد، قابل قبول و اگر بین ۱۱ تا ۲۰ باشد، خوب و اگر بیشتر از ۲۰ باشد، وضعیت عالی خواهد بود.
چطور از مقدار SNR خطم باخبر شوم؟
مقدار SNR خط اینترنت در صورت روشن بودن چراغ ADSL مودم در پنل نماینده نشان داده میشود. خود مشترک هم در صفحه تنظیمات مودم میتواند مقدار SNR خطش را ببیند. به عنوان مثال در شکل زیر، مقدار SNR در صفحه تنظیمات مودم D-link 2740U نمایش داده شده است:
چه عواملی روی خط اینترنت من نویز میاندازد؟
عوامل مختلفی روی این موضوع اثر میگذارند:
- فاصله خانه تا مرکز مخابراتی
- کیفیت جعبه تقسیم داخل خیابان
- کیفیت سیمکشی داخل ساختمان
- چندتکه بودن سیم تلفن داخل ساختمان
- عبور سیم تلفن و سیم برق از کنار هم و در موارد بدتر، عبور هر دوی آنها از داخل یک خرطوم